Treningstrender 2021 ⭐️

26.01.2021
treningstrender

Hvert år gir American College of Sports Medicine (ACSM) ut en liste over topp 10 treningstrender for året som kommer. Vi går gjennom listen med professor i medisin, Jan Hoff. Er det noen fordeler eller ulemper med disse trendene? Og er det en varig trend? Her er våre refleksjoner 👇

1. Online trening 📱

Det er liten tvil om at COVID-19 har endret måten å trene på for mange. En av de største trendene er derfor ikke overraskende online trening. Både treningssenter, bloggere og PT-er har flyttet treningstimer og treningsprogrammer over på digitale plattformer. Du kan finne både gratis og betalte varianter. Her finnes det mange gode alternativer, men vær obs på hvem du tar råd ifra.

Denne typen trening er ofte tilgjengelig 24/7, slik at du kan trene akkurat når det passer for deg.  Andre setter opp live-timer digitalt, slik at man fortsatt kan trene sammen uten å møtes fysisk. 

Hva er positivt med Online trening?

Online trening kan være positivt. Det finnes gode f.eks. danse-programmer som får opp pulsen og gir god treningseffekt. Likevel vil jeg anbefale å sjekke hvem som har laget programmene. Nettet er en effektiv informasjonskilde. Med online trening spres budskapet om hvor viktig trening er for helse og livskvalitet. Og det er veldig positivt!

Noe negativt med trenden?

Kvalitetskontroll er viktig og når «alle» lager online trening kan det gi noen mangler. Kompetansen hos de som lager online treningen kan være svært varierende. Det er lov å tenke selv når det gjelder treningsforslag. Hvis noe ikke kan dokumenteres og høres det for godt ut til å være sant – så er det gjerne det…🤷🏼

Varig trend?

Absolutt, men søk etter produksjoner fra kompetente miljøer.

2. Wearable technology ⌚️

Wearables inkluderer smartklokker, treningsbånd, pultsmålere og GPS-sporingsenheter. Det er en megaindustri på omtrent 100 milliarder dollar 💵. De nyeste innovasjonene her inkluderer blant annet blodtrykk og oksygenmåling. 

Hva tenker du om utviklingen på wearables-markedet?

Wearables måler ting det er relativt enkelt å måle, og noen ting som de ikke kan måle. Blodtrykk, oksygenopptaksmåling, puls på håndledd under trening, angst og depresjon er ting som i dag har alt for stor unøyaktighet til å kunne brukes til noe som helst.

Nødvendig eller unødvendig trend?

Dyr og unødvendig trend foreløpig, men kan utvikle seg til noe langt mer nyttig enn i dag.

Positive eller negative sider?

Positivt at store kompetansemiljøer arbeider med utvikling og tilgjengeliggjøring, negativt at det «overselges».

Varig trend? Ja

3. Kroppsvekttrening 💪

Uten tilgang til treningssenter, har de færreste av oss mulighet til å trene med vekter på samme måte som tidligere. Noen kan selvfølgelig ha utstyr hjemme, men stengte treningssentre kan være en viktig årsak til at kroppsvekttrening er blant topp 3 treningstrender i 2021. 

Siden kroppsvekttrening krever lite eller ingen utstyr, er det en billig og funksjonell måte å trene på. Her er våre beste tips for å sørge for at kroppsvekttreningen har god effekt.

Hvordan gjøre effektiv kroppsvekttrening?

Valg av øvelser kan være en utfordring. Hvis belastningen er så lett at du greier å gjennomføre 15 repetisjoner er det ikke styrketrening, men kun anaerob trening for musklene, som er lite interessant både i forhold til funksjon og helse.

Ulemper og fordeler?

Det er ofte vanskelig å få til nok belastning i øvelsene. For best treningsrespons er det nødvendig med så tung belastning at du klarer bare 4 repetisjoner pr sett.  

Fyll en sekk med bøker og gi deg selv mer belastning. Finn alternativene rundt deg!

Varig trend?

Sannsynligvis.

4. Utendørsaktiviteter ⛷

Vi nordmenn er jo kjent for å være glad i turer i skog og mark. Både til fots og med ski på beina. Likevel kan korona ha bidratt til at enda flere har fått øynene mer opp for utendørstrening. 

Beste tips til effektiv utendørstrening?

Gang eller løp i motbakke 4×4 minutter med MyworkoutGO.

Fordeler eller ulemper med denne trenden?

Bare fordeler. Legg inn intervaller i løpet av helgeturen.

Varig trend? JA

5. Høyintensiv intervalltrening (HIT) 🏃‍♀️

Denne trenden er vi glad for å se på topplisten. HIT-trening ligger i hjertet av Myworkout’s råd og teknologi. Hvis målet ditt er å bedre kondisjonen på kortest mulig tid, vil HIT-trening være tidseffektivt og et godt valg. Intervalltrening har utrolig god effekt på hjertet og din helse ❤️

Hvordan gjennomføre HIT-trening?

Bruk intervaller på ca 4 minutter. Korte intervaller med mindre enn 15 sekunders pause begynner å gi effekt på utholdenheten først etter 6-10 intervalldrag avhengig av lengden på intervallene. Med andre ord, du får utbytte av treningen raskere med lengre intervaller.

Hvor ofte bør man trene intervaller?

To ganger i uka for folk flest gir framgang fram til en biologisk alder på 20 år. En tur i helga er en god norsk tradisjon vi bør opprettholde og en fin anledning til å legge inn noen intervaller.

Fordeler eller ulemper med trenden?

Bare fordeler. Tål å bli andpusten og svett – det forebygger livsstilsykdommer.

Varig trend? JA

6. Virtuell trening 🖥

Her er mye likt som Online trening,👆 Du kan også finne mange apper som veileder deg gjennom ulike treningsøkter. Samme som med Online trening bør du være litt kritisk til hvem du tar råd ifra.

7. Trening som medisin ❤️

Trening som medisin er et globalt helseinitiativ som fokuserer på å oppmuntre leger og annet helsepersonell til å inkludere fysisk aktivitet som en del av et behandlingsforløp og et pasientbesøk. Pasientene bør henvises til profesjonelle personer som kan hjelpe de å trene. Dette har vi i Myworkout drevet med i årevis, ved at hjerte-, lunge- og revmatiske pasienter henvises til rehabilitering på vår Treningsklinikk

Hvorfor er trening en viktig del av rehabilitering?

Etter en lang rekke sykdommer er man ofte dekondisjonert, dvs har redusert utholdenhet og muskelstyrke. Trening kan bringe en tilbake til samme nivå som tidligere, eller gi ytterligere forbedringer og beskyttelse mot livsstilsykdommer.

Hvordan påvirker trening vår helse?

Trening kan gi deg lavere biologisk alder, som i gjennomsnitt gir flere friske leveår.

Fordeler eller ulemper med trenden?

Bare fordeler. Det er imidlertid viktig at fagpersoner gir råd om treningsøvelser. De kan være svært forskjellige knyttet til forskjeller i diagnose.

Varig trend? Ja

Absolutt økende trend i verden.

8. Styrketrening med frivekter 🏋️ 

Styrketrening er viktig for å styrke skjelettet, musklene og leddene. I tillegg bidrar styrketrening til å forebygge arbeids- og belastningsskader, og kan øke forbrenningen. Forskning viser at det er mest effektivt å trene få repetisjoner med tunge vekter for å bli sterkere. Derfor er styrketrening med vekter en positiv trend. Her er forslag til et effektivt treningsprogram.

Noe man bør være forsiktig med når det kommer til frivekter?

Få hjelp til å lære løfteteknikker.

Beste råd for styrketrening?

Frivekter er funksjonelle, dvs at det gir forbedret styrke når du trenger det i hverdagen. Det er i motsetning til eksentriske eller statiske øvelser eller øvelser med bruk av strikk. Tung belastning gir best effekt.

Fordeler eller ulemper med denne trenden?

Store fordeler, men vanskelig å få til hjemme. (Les om kroppvektstrening 👆)

Varig trend? JA

9. Treningsprogram for eldre 👵🏻

Det er aldri for sent å begynne å trene. Vi har god dokumentasjon på at styrketrening har god effekt selv i en meget voksen alder. Benstyrke er relatert til gangfunksjon, forflytninger fra sittende til stående og balanse i dagliglivet. 

Hvordan bør treningsprogram for eldre se ut?

Beinpress er en enkel øvelse med stor og god effekt. Mer enn 95% av alt du gjør i løpet av dagen setter krav til styrke i beina. Hjemme kan enbeins knebøy gi samme effekt.

Bør man gjøre noe annerledes over en viss alder?

Nei. Alder er ikke begrensende, men ulike diagnoser kan gi behov for alternativer. Hacksquat er et godt alternativ ved benskjørhet, og gir bedre effekt enn medisinering.

Varig trend? Ja

10. Personlig trening 

Om du ønsker mer personlig oppfølging for å komme i gang med treningen kan en personlig trener være et godt alternativ. 

Når kan det være nyttig å oppsøke en personlig trener?

Når du er ukjent med å trene.

Noe det er viktig å tenke på med PT?

Sjekk utdanningsbakgrunn / referanser.

Fordeler eller ulemper?

Fordel: du kan få hjelp til løfteteknikker og øvelser.
Ulempe: Alt for mange kaller seg personlig trener med tynn bakgrunn.

Varig trend? Ja

Hvilken trend kjenner du selv at du har mer fokus på eller mer lyst til å prøve ut? Den mest overraskende trenden på denne listen er nok Online trening som har gått fra 26. plass i fjor til 1. plass i år. Det blir spennende å se om korona endrer våre treningsvaner for alltid, eller om vi går tilbake til slik vi trente før 🤩.