Slik får du progresjon av treningen

03.08.2020

Er du en mosjonist som trener uregelmessig og ustrukturert, kan du få betydelig bedre progresjon av å sette aktiviteten i system. Bruk av appen Myworkout GO gir deg oppfølgingen som skal til.

Er du en mosjonist?

Forskjellen mellom en som mosjonerer og en som trener ligger ofte i systematikk og målsetning for aktiviteten. Mens mosjon handler om aktivitet uten særlig struktur, og vanligvis ikke har annet formål enn å gi litt bedre helse, er trening mer resultatorientert. Trening handler om å jobbe systematisk for å (prøve å) forbedre en eller flere prestasjoner.

Les mer om hvordan trening virker. 

Anser du deg som en mosjonist, kan du få stor progresjon av å ta i bruk appen Myworkout GO. Appen baserer seg på enkel men forskningsbasert intervalltrening. Treningen kan foregå utendørs ved løping i motbakke, eller på et treningssenter i form av apparater som tredemølle eller romaskin.

Appen Myworkout GO gir deg den praktiske informasjonen du trenger om hvordan treningen skal gjennomføres.

Intervaller gir god progresjon

Ei standard treningsøkt med Myworkout består av 4×4 intervaller med veksling mellom høy og relativt lav intensitet. Når du bruker Myworkout GO vil en stemme i appen fortelle deg når intervallene skal kjøres, og når du skal roe ned og ta en aktiv pause.

Kort og effektiv trening

Ei treningsøkt basert på Myworkout GO tar deg ganske nøyaktig 37 minutter inkludert både oppvarming og nedtrapping. Stort mer effektivt er det ikke mulig å gjennomføre ei treningsøkt med bevist effekt.

Supplement eller fullverdig aktivitet

Uansett om du er glad i styrketrening eller tradisjonell kondisjonstrening, lønner det seg å legge inn et par økter i uka med 4×4. For å komme i vesentlig bedre form på kort tid, vil det å kjøre 4×4 2-3 ganger i uka fungere svært godt. Du kan fint bruke intervalltreningen som et supplement til den øvrige treningen du gjennomfører.