Røk akillesen – trente seg tilbake i form med Myworkout GO

22.01.2019

Myworkout GO har gjort treningen enkel og motiverende

Even Eriksen (33) er glad i trening, og løping er en av favorittene. Han har alltid løp litt intervaller, men tidligere var det verken regelmessig eller systematisk. Første gangen han prøvde treningsappen Myworkout GO var for rundt to år siden etter en sak i media – og han har siden den gangen brukt appen fast.

Myworkout GO har gjort treningen enkel og motiverende, jeg slipper å tenke. Det var også viktig med tilbakemeldingen man får i appen, på hvordan formen min var, og interessant å kunne teste VO2max. Nå bruker jeg appen som en treningsdagbok og verktøy for å gjøre treningene enklere.

Rehabilitering etter skade

Våren 2018 røyk Even akillesen. Da hadde han allerede opparbeidet seg et godt utgangspunkt med regelmessige intervalløkter, og han bestemte seg for at han skulle opprettholde oksygenopptaket så godt det lot seg gjøre. Til tross for et lavere aktivitetsnivå, og vissheten om at kondisjonen ville bli dårligere bestemte han seg for å prøve å vedlikeholde kondisjonen så godt han kunne med alternative treningsformer. Even kunne verken løpe eller sykle, og det å skulle trene hjerte ble en utfordring.

Hans kollegaer ved Treningsklinikken, Jan Helgerud og Jan Hoff, begge professorer i medisin ved NTNU, har tidligere jobbet med idrettsutøvere som har trent alternativt på grunn av skader. De anbefalte han å ro på maskin med ett ben, der den skada foten i gips sklei på en vaskeklut ved siden av. På denne måten fikk han nok muskelmasse i sving under treningen til at han fikk en god belastning på hjertet. Even presiserer at det ikke var like effektivt som å bruke begge bena, men godt nok til at han fikk god kondisjonstrening.

I starten var det forferdelig tung og vanskelig. Jeg ble stiv i muskelaturen, slet med teknikken og kom ikke opp i ønsket pulssone der hjertet fikk trent skikkelig. Etter ca 6-7 økter begynte treningsresponsen å komme – teknikken ble bedre og jeg ble skikkelig andpusten.

Even holdt på med denne treningsformen 3 ganger i uken i 10-12 uker. Etter hvert som foten ble bedre og gipsen ble byttet ut med støtteskinne gikk han over til å bruke spinningsykkel. Igjen måtte han ha noen økter for å få ønsket respons.

Alternativ trening hadde god effekt

Even beskriver treningen som effektiv trening der han fikk belastet hjertet nesten like godt som han ville gjort ved å løpe intervallene. Det handlet om å finne et alternativ til å løpe intervallene, og romaskin og spinningsykkel ble svaret. Han innrømmer at ikke var veldig gøy, men nødvendig for å kunne holde kondisjonen oppe. Alternativet hadde vært å falle enda mer, og da hadde veien tilbake blitt lengre og tyngre. 

Da jeg startet å løpe igjen var den ene foten ganske svekket. Gang-funksjonen var redusert, samt at styrken også var blitt mye dårligere. I rehabiliteringsfasen trente jeg kondisjonstrening i form av 4×4-intervaller og styrketrening. Mye spesifikke øvelser for å styrke muskulatur i det skadete beinet.

Den mest effektive styrketreningen er den med tung belastning, derfor trente Even etter 4×4-prinsippene her også. I tillegg trente han noe spesifikk styrketrening for å bygge mer muskler. Han påpeker at han ble skremt av å se hva inaktivitet gjør med kroppen. Da han nesten ikke kunne bruke foten på tre måneder ble den svært tynn og svak.

Når jeg ser hva som skjer med muskelaturen i et ben som er inaktivt i tre måneder, kan man jo tenke selv hva som skjer mer hjertet og resten av kroppen om man generelt er inaktiv. Man svinner hen.

Testet VO2max før og etter skaden

Før skaden hadde Even gjort direktemåling med maske for å teste VO2max, og har brukt resultatet han fikk før skaden som motivasjon til å komme tilbake i samme form. I opptreningen har han brukt Myworkout GO for å se fremgangen og logge treningene. Treningsappen har en feilmargin på kun 7 prosent, mens man ved maske har ei feilmargin på 3 prosent. Er man innenfor en feilmargin på 10 prosent kan resultatet benyttes til medisinske formål.

Direktemålinger:

18.04.2018

69,3

12.10.2018

65,5

14.12.2018

70,3

Målingene som er gjort i april 2018 er gjort rundt en uke før Even røk akillesen. Neste testing som var påfølgende oktober hadde han akkurat startet å løpe igjen etter rehabilitering. Den siste testen ble gjort etter 25 nye treningsøkter – da fikk han den beste målingen han noen gang har hatt, på hele 70,3 ml i oksygenopptak. Systematisk og effektiv trening gjennom hele rehabiliteringsperioden var avgjørende for å få disse resultatene så kort tid etter skaden.

 

HÅVARD – hva betyr det å falle 4-5 ml eller mer? Hvor mye har det å si for helsa og kondisjonen? Noen andre kommentarer?

 

Bruk av appen i behandling ved Treningsklinikken

Nå jobber Even som en del av det helsefaglige teamet hos Treningsklinikken, og syns det er motiverende å se hvor god effekt den har i behandling av pasienter.

Ved Treningsklinikken bruker vi appen daglig. Tilbakemeldingene vi får er gode. Pasientene synes appen er motiverende og den er fin for å måle arbeid og følge med på progresjonen til hver enkelt. Treningen skal være så enkel og effektiv som mulig, og da er Myworkout GO et fint hjelpemiddel.

Vi vet at VO2max er det viktigste enkeltmålet for helsa vår. Even og resten av teamet bruker appen i treningen sammen med pasientene, samtidig som de forsker og underviser pasientene i hva som ligger bak dette tallet. Altså hva det betyr for hver enkelt.

Appen blir dermed et mål på hvordan det står til med hjertehelsa og arbeidskapasiteten til den enkelte. At pasientene kan bruke appen selv som et verktøy etter endt rehabilitering er også et mål. De lærer om hvordan de kan bruke effektiv trening som et verktøy i sin egen hverdag. Effektiv trening er noe som er viktig uansett. Om du er frisk eller syk – effektiv trening er verdens beste forebyggende medisin.

 

Har du noen spørsmål angående trening som medisin kan du kontakte Treningsklinikken på post@treningsklinikken.no.