Nå er du i gang med noe smart 🤓

07.09.2020

Dette er viktig info! For at du skal få maks ut av treningen din er dette en video du vil se!

Runar, doktorgradstudent ved NTNU, forklarer hvordan du kan beregne ditt maksimale oksygenopptak, som reflekterer din biologiske alder.

Den viktigste variabelen for helse

Det er faktisk ikke hvor gammel du er i følge kalenderen som betyr mest for å holde seg frisk. Det er hvor mye kroppen, hjertet og blodsystemet er påvirket av aldringsprosessen. For å bremse aldringsprosessen mest mulig, så er det viktigste du kan gjøre å holde deg i god form. I dag er maksimalt oksygenopptak, som igjen reflekterer din biologiske alder, den enkelt-variabelen vi vet om, som har mest å si for helse og risiko for sykdom og tidlig død.

Få et mål på din helse

Du kan måle ditt maksimale oksygenopptak i appen ved å gjennomføre en 4×4 intervalløkt. Mange kan bli skremt av å løpe intervaller, men målet er ikke å slite deg helt ut. Det viktigste er at du blir godt andpusten, slik at hjertet får jobbe i noen minutter. Du skal klare å gjennomføre belastningen gjennom alle fire dragene. Viktige tips for å finne riktig intensitet under intervalldragene er:

  • Du skal ikke bli stiv i beina
  • Du skal ikke kunne snakke lange setninger
  • Du skal kunne holde aktiviteten 1 minutt til i hvert drag hvis du måtte
  • Du skal ha krefter til å gjennomføre enda et drag etter at du har fullført de fire intervallene.

Du kan lese mer om hvordan treningen fungerer her: