Litt mindre Netflix, mer trening – ned 44 kg!

04.01.2021
Netflix-byttet-ut-med-trening

“Før tok jeg taxi til nachspiel noen 100 meter fra der jeg befant meg. Jeg kunne ikke fordra oppoverbakker. I dag inviterer jeg folk til å bli med på søndagstur med joggesko i timesvis”. 

Håvard Heringstad

Livet har tatt en litt annen retning enn hva Håvard har vært vant med. Han har aldri vært redd for å ta seg en fest. Men han har erfart at festinga ødelegger rytmen i både treningshverdagen og livet ellers. “Velg dine fester med omhu”, sier han og ler. “Sånn egoistisk sett har 2020 vært genialt for å trene, siden det ikke er noe sosial omgang uansett.” 

Håvard 44 kg tyngre. (Foto:privat)

En time trening betyr ikke null timer i sofaen. 

Han er far til to, har samboer og jobber i Bring. Tidligvakt den ene uka og seinvakt den andre. Han må rett og slett legge inn treninga der det passer inn med livet ellers. Og sånn er det for alle som ikke er toppidrettsutøvere og får lønn for å trene. Tidligere hadde ikke Håvard “tid” til å trene. Men så gikk det opp for ham at ved å droppe en eller to, av tre episoder på Netflix, frigjorde han akkurat den tiden han trengte for å trene. “Nå som tiden er på plass, er det faktisk bare å gjennomføre”. I de ukene han jobber seint hopper han rett i treningsklærne, leverer ungene og kommer seg rett på trening. Topp start på dagen! 

“Tiden kan man ikke skylde på- jeg trodde jeg trengte mye mer hvile enn hva jeg faktisk gjør, sånn tror jeg det er for mange”.

I følge Myworkouts eksperter er det faktisk noe i dette… Man trenger mindre hvile jo bedre form man er i. Ved økt vo2max øker utholdenheten til alle livets gjøremål. Derfor er det ikke sånn at en hvil på sofaen er det som vil gi deg overskuddet til å trene. 

Helomvending i tilværelsen 

Jeg blir stadig imponert over helomvendingen Håvard har gjort. Han har gått ned 44 kg, han trener 5 dager i uken. Jeg klarer ikke la være å spørre ham om hva folk rundt han synes om dette. 

(Foto:privat)

“Det har vært litt av hvert. Noen mener jeg har blitt gal og vil helst ikke høre om treningen min i sosiale medier. Derfor opprettet jeg en egen Instagramkonto.

Jeg har også fått masse skryt og støtte fra gamle og nye venner som syns det er stas og vil være med å gå/løpe. De som har vært i gamet en stund har gitt masse råd og tips. 

Samboeren min synes det er bra, men sier ikke så mye egentlig. Bare hun gir meg “fri” til å trene så er jeg fornøyd. Litt greit at hun ikke skryter for mye også 😜 Og ungene sier heller ikke så mye, men 5 åringen vil gjerne være med å løpe og hermer veldig når det gjelder styrketrening. Selv er jeg veldig bevisst det forbildet jeg kan være for de og andre.  Dette handler ikke om kroppspress, men om å vise barn, som vi vet blir mer og mer stillesittende, at aktivitet er viktig i gjennom hele livet og at det aldri er for sent å begynne.“

Kosthold og vektnedgang 

44 kg er mange kilo! Håvard er tydelig på at han har fortsatt noen kilo igjen før han sier seg ferdig med vektnedgangen. Eksakt hvor mye det er snakk om, vet han ikke helt i dag. Men de allerede tapte kiloene har virkelig resultert i en reduksjon i klesstørrelse. Tidligere brukte han gjerne 3XL, men i dag passer han både L og M. Målet på sikt er å la vekt være vekt og at fokuset kan ligge på å trene mot å blir en bedre løper. 

For ett år siden bestemte han seg for å lære mer om kosthold og oppsøkte mange som hadde mye å si om saken “vektnedgang”. Han har blitt godt kjent med ketose, makroberegning av næringsstoffer og ulike former for faste som 18:6.  Alt er ikke like greit å få til å gå i hop med livet ellers. Derfor har han med tiden lært, at han fungerer best og fortsetter vektnedgangen med å være i minus kalorimessig. Samtidig som han prøver å styre unna sukker, hvetemel m.m.

I helgene spiser han mer av det han kan ha lyst på. 

Ta tiden til hjelp 

Håvards beste og viktigste tips til andre i samme situasjon er å ta tiden til hjelp. 

“Du skal ikke ha det travelt med å gå ned i vekt. Det vil ta tid uansett. Det er greit at det ikke går så kjapt som det kunne ha gått, hvis du trives underveis.” 

Håvard logger vekten sin, og her har han et motiverende knep. Han logger ikke stagnasjoner eller økning. Han fører bare inn vekten når han har gått ned. Dette virker for ham veldig motiverende! 

“Når jeg ser min egen graf, går den jo bare nedover og i riktig retning!” 

(Foto:privat)