Er det noen gang for sent å starte med trening?🤔

06.11.2020
Lisbeth

En kneprotese, en knust kneskål etter et kjedelig fall, en frozen shoulder og øyeoperasjoner. På toppen av dette, et levende liv i 83 år. Hvorfor bestemte Lisbeth seg egentlig for å begynne å trene i år? 

AV MARIT SOFIE EMAUS

Gjør det skikkelig når du først gjør det

Stum av beundring ser jeg Lisbeth presse beina hardt i fra i beinpress maskina. Ved sin side har hun fyisoterapeut, Jørgen hos Fix Helse. Sammen har de to trent i 10 uker. Målet? Det skal bli enklere for Lisbeth å gå, hun skal føle seg tryggere på å forflytte seg opp og ned av fortauskanter og hun vil dytte på tida hvor behovet for andre hjelpemidler melder seg. De har en avtale seg imellom, hun kommer for å trene sammen med Jørgen en gang i uka og da gjør de det skikkelig! Skikkelig skal være sikkert og visst. Lisbeth flytter på 90 kg i beinpress-maskinen! 

Funksjon i hverdagen for Lisbeth

Lisbeth ble operert i det ene kneet for 10 år siden. Etter dette fikk hun god oppfølging og rehabilitering. Kneet ble nesten så godt som nytt. Men for tre år siden var hun uheldig og falt da hun var på handletur. I hendene hadde hun handleposene og fikk derfor ikke tatt seg for da uhellet var ute. Det ikke-opererte-kneet, tok i mot for fallet. Kneskåla knuste og Lisbeth ble gipset og av den grunn inaktiv i lengre tid. 

“Jeg fikk tilbud om operasjon, men når man er så gammel som meg, så er det krevende med rehabilitering og hjemmetrening. – Lisbeth, 83 år  

Tren på det du skal bli god på 

Da Lisbeth kunne begynne å belaste kneet igjen var hun avhengig av å støtte seg til noe når hun skulle gå i trapper eller skulle opp og ned av en fortauskant. Dette var nødvendig da, men er ikke det lenger. Det har heller blitt en uvane som hun vil bli kvitt. Derfor har hun bestemt seg for at hun skal trene på å få til dette helt uten assistanse. 

“Vi må trene på det vi skal bli gode på” sier Jørgen, derfor består treningen også av å gå opp og ned på stepkasser. Jørgen spør om Lisbeth husker hvordan det var å gjøre dette første gang de møttes. Det har hun valgt å fortrenge, sier hun mens hun vifter på hendene. Jørgen kan da fortelle meg at første gang de trente sammen var 50 kg det meste hun klarte å skyve i beinpress. Hun brukte også Jørgens arm til å holde seg i og dra seg opp på stepkassene. I dag klarer Lisbeth to stepkasser helt på egenhånd. 

Jørgen forteller 

“Lisbeth oppsøkte oss nå i sommer. Da hadde hun gått en lengre periode med reduksjon i aktivitetsnivå. Hun oppsøkte oss med smerteproblematikk i kne, rygg og skulder, samt en redusert gangfunksjon og nedsatt balanse. Mye av disse plagene henger sammen med usikkerheten i forflytning og styrke i underekstremitetene”.

Hjemmetrening

“Lisbeth har  ved tidligere anledninger fått anbefalinger om hjemmeøvelser, men hun kjenner seg selv såpass godt og vet at hun ikke er disiplinert nok til å få kontinuitet i det hjemme.

Derfor ble vi raskt enige om at vi følger henne opp 1 gang pr uke, og den timen trener vi med kvalitet. Kompromisset var at jeg ikke skulle pakke på henne hjemmeøvelser. Men gjennom forløpet har jeg ymtet frampå om at hun kan gå en gang i uken selv på TrenHer ved siden av den økta vi gjennomfører.» 

Det er aldri for sent å begynne 

Vi har god dokumentasjon på at styrketrening har god effekt selv i en meget voksen alder. Benstyrke er relatert til gangfunksjon, forflytninger fra sittende til stående og balanse i dagliglivet. 

I løpet av høsten har vi fokusert på 3 enkle ting; 1: Maksimal styrketrening av beina hvor vi har trent 4×4 reps i beinpress.  Fra å starte på sensommeren med 1RM på 50kg trener Lisbeth nå serier på 90kg.” 2: Utfordre balanse ved øvelser som reproduserer daglige utfordringer 3: Gangfunksjon og hastighet da det er et viktig mål på funksjon.”

Intervalltrening for hjertepumpa

“Så har jeg en målsetning om at vi skal få innført høyere intensitet og intervalltrening for hjertepumpa etterhvert, for dette vet vi også at aldri er for sent å starte med. Men dette må jeg nok ta en runde og overbevise Lisbeth om først.”