«Jeg liker forbildet jeg kan være,» Mette

10.11.2020
Mette-ukas-inspirasjon

UKAS INSPIRASJON ⭐️ Mette er utdannet sosiolog og jobber som lektor på videregående skole. På fritiden er hun veldig glad i å trene, pleie vennskapene sine og er aktiv i frivillig arbeid knyttet til idrett. «Jeg har vært trener for både håndball og fotball til nå, og er er aktiv som frivillig for alpinbakken i nærområdet under vintersesongen.»

Mette 38 år (biologisk alder 20 år)

Hvorfor trener du?

Det er knyttet til både fornuft og følelser. Fornuften fordi det er bra for kroppen og at trening gjør noe positivt med sinnet ellers. Jeg liker tanken på å være i god form. Det er en identitet jeg er glad i å assosiere meg med. I tillegg er jeg ganske resultatorientert. Tidligere konkurrerte jeg mye mot andre, men nå er det mer en konkurranse opp mot meg selv. Det er ikke noe jeg liker å innrømme, men jeg trigges veldig av konkurranse. 

Hva er ditt beste treningstips, Mette?

Det må være å holde på jevnt og trene litt hele tiden. At du gjør det til en del av hverdagen, selv om det kan være vanskelig. Det er ikke lett. Det vet jeg som småbarnsmor, men det er kanskje det som må til. Et annet tips er å sette deg mål. Det er i hvert fall nyttig for meg som er et konkurransemenneske. Appen Myworkout GO er et effektivt verktøy her. Den forteller at jeg har gjort det bra. Jeg kan være selvkritisk og stille tvil til egen innsats. Da er det fint med en objektiv enhet som viser resultatet av arbeidet.

Hvilken type trening liker du best?

Jeg gjennomfører mest løping, men jeg liker best styrke. I mange år holdt jeg på med kampsport. Da trente jeg teakwondo, og jeg liker fortsatt den type power-trening hvor man kan makse litt. Da føler jeg meg sterk.

Når dørstokkmila er lang, hva gjør du da?

Det er kanskje ikke så mye hva jeg selv gjør, men det viktigste er de rundt meg. Dørstokkmila kommer når det er lenge siden jeg har trent, og da er det kjæresten min Knut som får meg ut døra. Han er flink til å minne meg på hvor godt det er å ha trent. For oss er det viktig at vi som partnere har en felles forståelse for at trening er en god ting. Vi liker at den andre trener og gir hverandre tid til å prioritere det. Jeg liker godfølelsen med å trene, men det kan sitte langt inne å komme seg ut av og til. Det blir alltid bra, men det kan være vanskelig. 

Hvilken følelse får du etter en treningsøkt?

Jeg føler meg sterk. Det er en følelse av at jeg ser litt opp til meg selv. «Fader altså, bra jobba,» tenker jeg. Også liker jeg forbildet jeg kan være både for ungene mine og elevene mine. Jeg liker tanken på å være i god form. Jeg liker å ta vare på kroppen og pushe meg litt. 

Hva er god helse for deg, Mette?

God helse for meg er å kunne gjøre det jeg vil uten å føle at kroppen begrenser meg. Min største frykt er å si at jeg ikke kan være med på noe fordi jeg ikke klarer det. Det går både på lek med unger, aktivitet med familien eller konkurranser. At man klarer seg gjennom en dag uten at kroppen begrenser en. 

Hvordan bruker du appen Myworkout GO?

Jeg bruker appen mest med tanke på løping, spesielt når jeg løper intervall. Motivasjonen min er ganske ytre motivert. Jeg vet at trening er bra for meg, men det gir ekstra motivasjon å få svar på om jeg har gjort en god jobb eller om jeg kunne gjort det bedre. Det er interessant med intensitetsonen i aktivitetsmåleren. Den funksjonen er grei for å se hvor intensiteten er høy på løpeturene mine. Jeg bruker ikke pulsbelte eller noe sånt, kun appen.