Hvordan teste makspuls?

09.11.2018

Det er mange som ønsker å vite makspulsen sin, men de færreste av oss vet hva makspulsen vår er. Med Myworkout GO kan du beregne makspulsen din på en enkel og presis måte

Store feilmarginer

Flere bruker statistiske verdier når de skal beregne makspulsen sin – dette gir en feilmargin på inntil 20%. Med en så stor feilmargin vil verdien man får være ubrukelig. Målet med å bruke makspuls er å finne riktig treningsintensitet for den enkelte, og det vil derfor ikke være til hjelp å bruke et gjennomsnittstall.

Det er også mulig å teste makspuls ved å teste til utmattelse. Om man bruker denne type testing på personer som ikke driver med utholdenhetsidrett kan det være både uforsvarlig og gi store feilmarginer.

Beregning av makspuls ved bruk av Myworkout GO

Ved å koble til et pulsbelte når du trener med appen vil det bli beregnet makspuls ved å gjennomføre en intervalløkt med appen. Denne vil finjustere seg etter hvert som du gjennomfører flere økter, og gi en mye riktigere beregning av makspuls enn en statistisk beregning.

Ved Treningsklinikken hos Myworkout bruker helsepersonell appen Myworkout GO for å beregne makspuls. De veileder etter observasjon og følelse hos den enkelte – testen er submaksimal. Det betyr at man trener uten å kjenne ubehag, og dermed kan man få vite makspuls med Myworkout GO-appen uten å måtte ta seg helt ut, som man må gjøre i «vanlige» makspulstester. Retningslinjen er at man skal puste tungt, men ikke følge ubehag. Testen gjennomføres mens man trener 4×4-intervalløkt. Det er i dragene testingen foregår, og man skal mot slutten av dragene ikke føle for eller være i stand til å svare i hele setninger, men kun med enkeltord.

Det skal føles som om man kan klare ett minutt til i samme tempo på hvert drag, og etter siste drag kjenne at man kan klare ett fire-minutters drag til. For de som er  uvant med trening, eller har alvorlige diagnoser starter man enda lettere.

Hvorfor skal man vite makspulsen sin?

I utgangspunktet er det ikke nødvendig å vite hva makspulsen vår er, men du kan bruke den som et hjelpemiddel for å ligge i riktig pulssone når du trener. Om du bruker pulsbelte vil appen Myworkout GO kunne veilede deg til å ligge i riktig pulssone når du trener 4×4-intervaller. I dragene skal du da ligge mellom 85-95% av makspuls, og du vil få beskjed fra appen om du havner over eller under denne sonen.

Det er også viktig å få med at de fleste klarer å beregne denne sonen selv ved å følge med på pusten:

  • du skal puste tungt men ikke ubehagelig
  • du skal kunne jobbe med samme intensitet i ett minutt ekstra når draget er ferdig
  • etter siste drag skal du kunne klare et ekstra drag
GOD TRENING!