Hvordan teste din makspuls?

21.05.2020

Ønsker du å vite hva din makspuls er? Med Myworkout GO kan du enkelt og presist få beregnet din makspuls.

Slik beregner vi din makspuls

Ved å koble til et pulsbelte når du trener en intervalløkt med appen vil du kunne beregne din makspuls. Etter hvert som du gjennomfører flere økter vil makspulsen kunne finjusteres. Du vil da få en mer nøyaktig beregning av makspuls.

Ved Treningsklinikken hos Myworkout bruker helsepersonell appen Myworkout GO. De veileder etter observasjon og følelse hos den enkelte – testen er submaksimal. Det betyr at man trener uten å kjenne ubehag, og dermed kan man få vite makspuls med Myworkout GO-appen uten å måtte ta seg helt ut. «Vanlige» makspulstester krever derimot arbeid til utmattelse. Retningslinjen for 4×4 intervalløkten er at man skal puste tungt, men ikke følge ubehag. Det er i dragene testingen foregår, og man skal mot slutten av dragene ikke føle for eller være i stand til å svare i hele setninger, men kun med enkeltord.

Det skal føles som om du kan klare ett minutt til i samme tempo på hvert drag. Etter siste drag skal du kjenne at du kan klare ett fire-minutters drag til. For de som er  uvant med trening, eller har alvorlige diagnoser starter man enda lettere.

Store feilmarginer

Flere bruker statistiske verdier når de skal beregne makspulsen sin – dette gir en feilmargin på inntil 20%. Med en så stor feilmargin vil verdien man får være ubrukelig. Målet med å bruke makspuls er å finne riktig treningsintensitet for den enkelte, og det vil derfor ikke være til hjelp å bruke et gjennomsnittstall.

Det er også mulig å teste makspuls ved å teste til utmattelse. Om man bruker denne type testing på personer som ikke driver med regelmessig trening eller har en diagnose kan det være både uforsvarlig og gi store feilmarginer.

Hvorfor skal du vite din makspuls?

I utgangspunktet er det ikke nødvendig å vite hva makspulsen vår er. Likevel kan det være et hjelpemiddel for å ligge i riktig pulssone når du trener. Ved å bruke pulsbelte vil appen Myworkout GO kunne veilede deg til å ligge i riktig pulssone når du trener 4×4-intervaller. I dragene skal du da ligge mellom 85-95% av makspuls, og du vil få beskjed fra appen om du befinner deg over eller under denne sonen.

Det er viktig å få med at de fleste klarer å finne denne sonen selv ved å følge med på pusten:

  • du skal puste tungt men ikke ubehagelig
  • du skal kunne jobbe med samme intensitet i ett minutt ekstra når draget er ferdig
  • etter siste drag skal du kunne klare et ekstra drag
GOD TRENING!