Derfor anbefaler vi minimum 5 % stigning

22.11.2018

Bedre treningseffekt

Når vi trener i motbakke gir det oss en bedre treningseffekt. For de fleste av oss vil minst fem prosent stigning gjøre at arbeidsøkonomien blir bedre – vi er ikke da like avhengig av en god løpeteknikk.

Det er ikke nødvendig å løpe med 5 prosent stigning for å ha en god treningseffekt – vi kan også gå med brattere stigning. Det som er viktig er at vi jobber med samme relative intensitet – at vi jobber like intensivt og kommer opp i rett pulssone (85-95 % av makspuls). Hjertet vårt vet ikke om vi løper litt fortere opp en slakere bakke, eller om vi går hurtig i en brattere bakke. Vi får den samme treningseffekten – og det er derfor opp til oss hva vi selv ønsker.

Skånsom trening

I tillegg til å gi en bedre treningseffekt er trening i motbakke skånsomt for kroppen vår. Sliter du for eksempel med rygg eller knær vil du merke at motbakken er skånsom for leddene dine. I appen kan du justere de aktive pausene, dermed kan du ta det roligere nedover i den aktive pausen, da det er mer belastende for kroppen å gå nedover enn oppover. Du kan selv justere den aktive pausen til 5 eller 6 minutter. Den er forhåndsinnstilt til 4 minutter på «Utendørs 4×4».

Her kan du lese om hvordan du tester makspuls med appen Myworkout GO.

GOD TRENING!