Burde du egentlig ta treningsfri i ferien?

08.06.2020

En tre ukers fellesferie er rett rundt hjørnet. Vi ser frem til å ha mer tid til å gjøre det vi liker, ha overskudd til å gjøre det vi må og ikke minst hvile oss klare til en lang høst og vinter.

Men, så var det med den hvilingen da, hva har den egentlig å si for vår fysiske form? Hvor mye kan vi hvile før det faktisk begynner å gå på helsa løs?

Tre uker fullstendig hvile 

Det begynner å bli noen år siden daglig leder i Myworkout AS, Knut Løkke, ble bedt om å hvile etter en operasjon. I tre uker skulle han holde seg i ro. For å holde humøret oppe valgte han å se på det hele som et eksperiment.

Han brukte appen Myworkout GO dagen før operasjonen til å måle  sin biologiske alder. Tre uker senere gjorde han  det samme: 

 “Rett før testen, var jeg ganske positiv! Jeg visste at jeg var i stand til å løpe, men forventet å få dårligere resultat enn før operasjonen. Like før jeg startet testen sa jeg at jeg forventet å gå ned fra 55 til 51 i oksygenopptak. Da ville jeg fortsatt være 20 år i biologisk alder” (Knut Løkke, 2016)

21 år eldre på tre uker

Det skulle vise seg at Knut var ganske langt unna det faktiske resultatet. Etter kun tre uker med hvile målte han et oksygenopptak på 40, noe som tilsvarer en biologisk alder på 41 år. På noen få uker uten trening ble han altså 21 år eldre i biologisk alder! Da gjør ikke nødvendigvis de tre ukene med hvile deg mer klar til en ny høst enn om du fortsetter å trene?   

Tren jevnt

”Trening er ferskvare. Tre ukers sengeleie tilsvarer 30 års aldring, ”Dallas Bed Rest and Training Study 2001

Så før du inntar hvilestilling på en solseng innsmurt i solfaktor 30, så kan det jo være lurt å trene hjertet ditt litt først. Her får du tips til hvordan du kan trene effektivt.