Brattbakk kom i mål!

12.11.2019

New York Marathon

I november løp Harald Martin Brattbakk til inntekt for Unicef da han krysset mållinjen under New York Marathon 2019. Han forpliktet seg på forhånd til å samle inn 4000 dollar til Unicef, og dette klarte han med god margin. Gratulerer!

Det sportslige målet hans var å komme i mål innen 3 timer og 30 minutter. Brattbakk spurte Myworkout om hjelp til å sette opp et treningsprogram hvor han kunne nå dette målet. Harald Martin klarte det – og løp i mål på 3.20. Igjen, gratulerer!

Folkehelse – trening for alle

Å gjennomføre New York Marathon har vært en del av noe større for Brattbakk. Folkehelse er et viktig tema for han, og derfor er det viktig for han å formidle at den treningen han gjør kan utføres av alle.

Treningsklinikken i Trondheim trener det daglig 19 pasienter innenfor pasientgruppene hjerte, lunge og revmatikere etter akkurat de samme prinsippene som Brattbakk har gjort den siste tiden. Disse trener også kondisjonstrening for å øke kapasiteten til hjerte-kretsløpet. Treningen bidrar ikke bare til at allerede trente personer kan prestere bedre, men den hjelper hvermannsen til bedre livskvalitet i hverdagen.

En lat spreking

Harald Martin betegner seg selv som en lat spreking. Han er opptatt av å holde kroppen og helsa ved like, men er også veldig glad i fredagskvelder på sofaen – gjerne med potetgull i skåla. Derfor ønsket han et treningsprogram som kunne gi han fremgang, i tillegg til at det skulle passe inn i hverdagen med tre barn, kone, to jobber og fredagskvelder på sofaen. Forutsigbarheten er også med å gjøre treningen lettere.

En liten pause i sommer 

Som de fleste andre kommer det perioder hvor det rett og slett ikke passer å følge treningsprogrammet sitt. I sommer skjedde dette for Harald Martin, da han var på ferie med familien, og trening ikke lot seg gjøre i 12 dager. De to første treningene etter oppholdet ble rolige langkjøringer, og han innrømmer at det var svært tungt, og kroppen ikke spilte på lag. Den tredje økten etter oppholdet kjørte han på med intervaller igjen. Til tross for at det var tyngre enn vanlig, klarte han å beholde samme fart og stigning som han hadde på treningsøkten før ferien.

Treningsfremgang

Ved å følge treningsprogrammet sitt gikk treningen som planlagt for Brattbakk, og før New York Marathon var han i rute for å komme innenfor målet hans på 3 timer og 30 minutter. Du kan lese mer om treningsprogrammene under her.

Ønsker du også å beregne din tid for maraton kan du bruke treningsappen Myworkout GO for å beregne din VO2max, og deretter bruke denne tabellen for å se hvor fort du kan løpe på distansene 5 km, 10 km, halvmaraton og maraton.