Brattbakk klar for å gi jernet for UNICEF

22.05.2019

Harald Martin Brattbakk har også tidligere ønsket å stille til start under New York Marathon, men var da for seint ute for å melde seg på. Når han nå i 2019 har fått muligheten til å stille med startnummer og løpe for inntekt til UNICEF og den jobben de gjør for barn som trenger det mest – da er motivasjonen på topp.

Avtalen med UNICEF og forpliktelsen med å samle inn 4000 dollar er allerede i boks. Det som blir Haralds oppgaver fremover er å trene seg i form, motivere til trening for egen helse og prestasjon – samtidig som han ønsker å motivere andre til å støtte UNICEFs gode sak. Gründerbedriften Myworkout har allerede støttet med halve beløpet – 2000 dollar.

Foredrag på TrenHer. Fra venstre: Knut Løkke, Harald Martin Brattbakk og Jan Helgerud

Konkurranseinstinktet fortsatt på plass

Som tidligere toppidrettsutøver er konkurranseinstinktet fortsatt på plass – så ønsket om ei god tid, og gjøre seg selv stolt er høyst til stede. Da Harald spilte i Rosenborg og Celtic trente han også under de samme prinsippene som han har startet med nå, nemlig intervalldrag for å øke kapasiteten sin. Den gangen fikk han også hjelp av professorene i medisin, Jan Helgerud og Jan Hoff, og på sitt best trente hadde han en VO2max (maksimalt oksygenopptak) på 71.

Ønsker å trene tidseffektivt og samtidig ha god fremgang

Da Harald kom til Myworkout 13. mars i år var han spent på egen form, men var klar for å gjøre en innsats for å bedre den. Han hadde på forhånd tenkt gjennom hvor mye tid han kan bruke på treningen – da han tross alt både har full jobb, barn og ønsker å stille forberedt på startstreken. Konklusjonen ble fire økter i uken, der tre av dem varer under 1 time og den fjerde økten er langkjøring i konkurransefart.

Utvikling i formen

Testdagen sprang Harald med 5 i stigning og 11,5 i fart på mølla. Dette tilsvarer en VO2max på 58. Siden den dagen har han loggført rundt 40 løpeøkter med Myworkout GO, og resultatet 10 uker senere var at han løp med 5 i stigning og 12,4 i fart – som gir en økning i VO2max til 62.

Selv med fire økter i uken, hvor den ene økta er langkjøring på terskel, kjenner ikke Harald seg tung verken i kroppen eller føttene. Han sier selv at han tror det har med at han løper rett, og tar seg aldri helt ut. Han passer på å ligge mellom 85-95 % av makspuls i dragene, og øker gradvis farten. Harald øker med 0,1 på det siste draget, økta etterpå øker han med 0,1 på siste og nest siste drag osv. På denne måten beholder han kroppen og føttene lette.

Harald påpeker at han syns det som er så fantastisk med denne treningen er at han som tidligere toppidrettsutøver kan trene med samme belastning som hjertesyke pasienter som kommer inn på Treningsklinikken til Myworkout, altså på 85-95 % av egen makspuls. Derfor passer denne formen for trening for alle – det er ikke noe man må trene seg i form til, man blir i form av denne type trening.

I tillegg til intervalltrening og langkjøring avslutter han flere av øktene med med maks styrke, beinpress 4×4. Harald innrømmer at han aldri har vært en som har trent mye styrke, men føler det betryggende å gjøre beinpress etter intervalløktene da han er gjennomvarm.