Kom i gang med Myworkout på 1-2-3, enkelt og motiverende

21.08.2017

Myworkout leveres til både privatpersoner og bedrifter. Dersom du får Myworkout betalt av din arbeidsgiver har du allerede premium medlemskap med full funksjonalitet. Dersom du har lastet ned appen privat på eget initiativ kan du velge mellom basis medlemskap med et minimum av funksjonalitet eller å oppgradere til premium medlemskap med full funksjonalitet. Det fungerer slik:

2 uker gratis premium medlemskap

Myworkout GO er gratis å laste ned og gratis å bruke med basis funksjonalitet. De første to ukene får du også prøvd ut gratis premium medlemskap i appen.

Når disse to prøveukene er ferdig får du tilbud om å fortsette med premium medlemskap til kr 44,- pr mnd uten bindingstid. Dette er valgfritt og opp til deg selv å bestemme, og det blir ikke opprettet medlemskap uten at du selv velger å gjøre det. Du kan når som helst starte og stoppe premium medlemskap. Dersom du velger å ikke oppgradere til premium medlemskap vil du automatisk gå ned til basis funksjonalitet etter de to prøveukene er over.

Funksjoner i basis medlemskap er utendørs trening. Funksjoner i premium medlemskap er utendørs trening, tredemølle, apparattrening, treningsstatistikk, visualisering av treningsfremgang, mulighet til å koble til pulsmåler (les hvordan koble til pulsmåler her), samt tilgang til over 100 treningsvideoer med styrke- og kondisjonstrening tilpasset hjemme, ute og treningssenter. Videoene ligger på app.myworkout.no. Logg inn med samme brukernavn og passord som du benytter i appen.

Slik gjør du for å komme i gang

Etter du har lastet ned treningsappen Myworkout GO gjør du følgende:

  1. Registrer bruker
  2. Velg treningstype
  3. Trykk «start»

Etter du har trykket «start» går resten automatisk ved at en stemme forteller hvor lenge du skal trene og hvor intensivt du skal trene. Treningen varer i kun 34 minutter og foregår slik:

  1. Oppvarming: Varer i 6 minutter. Moderat intensitet med rolig pust slik at du får til å snakke underveis. Du skal ligge rundt 70 prosent av maksimal hjertefrekvens dersom du har pulsklokke.
  1. Intervallene: Det er 4 intervaller på 4 minutter hver. Intensiteten bør ligge mellom 85 og 95 prosent av maks hjertefrekvens. Ved slik intensitet skal du få tung pust, uten å ha ubehag. Du skal ikke være i stand til å snakke i hele setninger. Alle klarer 4 minutter bare intensiteten tilpasses sitt individuelle nivå. Du bør ha samme intensitet på alle intervallene. Ikke start for hardt. Det kan ta opptil 2 minutter å komme opp i 85 til 95 av maks hjertefrekvens, og det er først da den beste treningseffekten oppnås. Når du er ferdig med et intervall skal du ikke føle deg mer sliten enn at du kunne ha fortsatt i enda 1 minutt i samme tempo. Og når du er ferdig med det siste intervallet skal du ikke føle deg mer sliten enn at du kunne ha gjennomført et femte intervall i samme tempo.
  1. Pausene: Det er pauser mellom intervallene for å fjerne melkesyre. Pausene varer i standard 3 minutter på tredemølle og apparat, og 4 minutter utendørs. Du kan forlenge pausene til opptil 6 minutter. Dette gjør du på treningsinnstillingen på profilsiden din i appen. Minimum er satt til 3 minutter pauser. Selv om du ikke kjenner melkesyren, så er den til stede. Pausene bør være på samme intensitet som oppvarmingen – i snakkefart, på rundt 70 prosent av maks hjertefrekvens. Står du i ro i pausene, fjerner du nesten ikke melkesyre.
  1. Nedtrapping: Etter den siste intervallet er det 3 minutters nedtrapping. Dette kan du gjøre på samme intensitet som i oppvarmingen.

Utendørs

Utendørs bør du finne en lang nok motbakke til at du ikke kommer til topps på 4 minutter. På den måten kan du gå eller løpe opp bakken i intervallene, og gå/jogge nedover den samme bakken i de aktive pausene mellom intervallene. Du kan endre lengden på aktive pauser i innstillinger på appens profil-side dersom du ønsker mer tid på å komme deg ned bakken. Når du har funnet bakken som passer deg så er det bare å trykke «start» så går resten automatisk av seg selv. Når treningen er fullført får du spørsmål om du vil lagre økten, og da får du automatisk vite ditt maksimale oksygenopptak og hva dette tilsvarer i biologisk alder. Dette gjør at du kan sa at du kommer i bedre form på en tydelig og forståelig måte.

Slik gjennomfører du treningen ved å gå i motbakke utendørs:

Slik gjennomfører du treningen ved å løpe utendørs:

Slik gjennomfører du treningen sammen med andre:

Tredemølle

Du velger selv om du vil gå eller løpe, men vi anbefaler minimum 5 prosent stigning. Når treningsøkten er fullført spør appen om du kan skrive inn snitt fart og stigning i intervallene. Når du skriver inn dette får du estimert ditt maksimale oksygenopptak og biologiske alder.

Slik gjennomfører du treningen ved å gå på tredemølle:

Slik gjennomfører du treningen ved å løpe på tredemølle:

Apparat

Du kan også benytte romaskin, ellipsemaskin og sykkel dersom disse har en funksjon som måler wattbelastning. Det fungerer på samme måte som ved tredemølle og utendørs. Den eneste forskjellen er hvordan appen beregner ditt maksimale oksygenopptak og biologiske alder. Ved apparat trenger appen å vite snitt watt i intervallene istedenfor fart og stigning, i tillegg til kroppsvekten din. Dette spør appen om når treningen er fullført. Når du skriver inn dette får du beregnet din biologiske alder og maksimale oksygenopptak.

Slik gjennomfører du treningen med romaskin:

Slik gjennomfører du treningen på ellipsemaskin:

Slik gjennomfører du treningen på sykkel:

Musikk

Du kan fint lytte til musikk mens du trener. Appen skrur da ned lyden på musikken når du får instruksjon, og opp igjen når instruksjonen er gitt. De korte instruksjonene blir gitt hvert minutt og siste 10 sekunder i oppvarming, aktiv pause og nedvarming, og hvert halvminutt og siste 10 sekunder i intervallene.

Treningsvideoer på nett

Som medlem i Myworkout har du tilgang til en nettbasert videobank på app.myworkout.no med forskningsbasert treningsinstruksjon for styrke- og kondisjonstrening tilpasset hjemme, ute og på treningssenter, i tillegg til over 100 treningsvideoer fordelt på forskjellige treningstyper. Logg inn på app.myworkout.no med samme brukernavn og passord som du benytter i appen Myworkout GO.

Treningsvideoer på nett

Treningsvideoer på nett på app.myworkout.no

God trening 🙂

Statoil trener med Myworkout